Yogastijlen

Ashtanga / Power Yoga

Tijdens de groepslessen Ashtanga/Power Yoga gebruiken we het systeem en de traditie van Ashtanga yoga.

Ashtanga yoga is een actieve  en dynamische vorm van yoga en bestaat uit een vaste reeks asanas (houdingen). Tijdens de Power yoga lessen richten we ons voornamelijk op de eerste serie houdingen van de Ashtanga yoga: de Primary series. Daarin variëren we soms de houdingen en passen we de houdingen aan daar waar nodig is.

Alle houdingen en de overgang tussen de houdingen zijn verbonden met de ademhaling. In de Ashtanga yoga gebruiken we de Ujayi ademhaling.  Iedere beweging wordt geleid door de in- of uitademing. Hierdoor ontstaat er een constante flow.

Ashtanga yoga heeft een positief effect op het fysieke lichaam. Het zorgt voor een sterker en flexibeler lichaam. Het lichaam opent zich zodat energie vrijer kan stromen. Ook draagt het bij aan de afvoer van afvalstoffen in het lichaam. Het creëert kalmte in de geest en vergroot de concentratie en focus.

Yin Yoga

Yin yoga is een zachte yoga vorm. Je werkt in op de diepere lagen van het lichaam zoals het bindweefsel en de gewrichten. De houdingen worden voor langere tijd aangenomen (3- 5 minuten). Dit zorgt ervoor dat juist de diepere lagen gestretcht worden en het lichaam zich op een dieper niveau kan openen. Yin Yoga is rustig maar tegelijkertijd diepgaand. Het heeft een intensieve werking op het lichaam. De Yin Yoga houdingen zijn vooral bedoeld om het bindweefsel rond de heupen, de benen, het bekken, de schouders en de wervelkolom te beïnvloeden.

Het effect van Yin Yoga-houdingen is een flexibeler, energetisch stabieler, beweeglijker en uiteindelijk sterker lichaam. Doordat de houdingen voor langere tijd aangehouden worden geeft het je ook de tijd om te observeren wat er in je lichaam gebeurd. Vervolgens kijk je of je meer los kunt laten en meer kunt ontspannen.

Yin yoga is geschikt voor iedereen en een perfecte aanvulling op Power yoga of andere actievere vormen van sport zoals hardlopen en fietsen. Yin Yoga is ook geschikt voor mensen met klachten en aandoeningen, zoals rugklachten, chronische reuma en fybromyalgie.

Yin Yang Yoga

De yin yang flow les is een yoga les waarin rustige en zachte yin houdingen gecombineerd worden met de meer dynamische yang houdingen uit de Power yoga.
Daarnaast besteden we aandacht aan de ademhaling en het combineren van de ademhaling met de beweging (vinyasa).
 
De les heeft een rustiger tempo dan de gewone Power Yoga les. En de houdingen worden op een manier aangepast zodat deze uitvoerbaar zijn voor iedereen.
 

Ben je op zoek naar een rustige vorm van yoga, maar waar wel voldoende beweging en flow in zit, dan is de Yin Yang een goede yoga vorm voor jou.

Vinyasa Flow Yoga

Vinyasa yoga stamt af van de Ashtanga yoga. En net als de Ashtanga Yoga is het een dynamische vorm van yoga en worden de bewegingen gekoppeld aan de ademhaling zodat er een constante flow ontstaat in de les. Het verschil met de Ashtanga yoga is dat er geen vaste serie houdingen aangehouden wordt. Er is meer ruimte voor variatie en diversiteit van houdingen en de opbouw van de les.

Ook Vinyasa yoga heeft vele voordelen voor het lichaam. Doordat je in beweging bent komt de bloedsomloop op gang worden afvalstoffen afgvoerd. Spieren en organen worden doorbloed. Je versterkt en bevorderd de kracht in de spieren. Je creert meer bewegingsuimte in je lichaam en je werkt aan je flexibiliteit.

Vinyasa yoga is geschikt voor iedereen die wil werken aan een flexibeler en sterker lichaam

Ook als je nog geen ervaring hebt met yoga is dit een geschikte les.